POP_IN del 3 i Hälleforsnäs

1 februari 2016

POP_IN del 3 i Hälleforsnäs

Konsthantverkarna i Stockholm har satt ihop en utställning baserad på 19 medlemmars arbeten. Deras bidrag utgör basen för turnén runt om i landet. Med början i november 2015 görs nedslag på alla de platser som deltagande konsthantverkare är verksamma i.

Först ut att ta emot utställningen var Johanna Törnqvist i Gnesta, därefter hälsade vi på hos Esmé Alexander på söder i Stockholm och nu är det dags att åka till Konstgalleriet i Hälleforsnäs och Gunnel Sahlin. Utställningen pågår 6–7 samt 12–14/2. Gunnel Sahlin, textilutbildad glasformgivare som under nästan tjugo år bidrog till KostaBodas stora framgångar i Sverige och utomlands. Gunnel Sahlin var dessutom professor på Konstfack under fem år. I februari 2014 hade hon sin första separatutställning på över tio år och den visades på Konsthantverkarna. Hennes karakteristiska formspråk och känsla för färg återfinner man i allt hon gör. Gunnel håller ett kort föredrag lördag den 13/2 kl 14.00

”Färgen har en central plats i mitt arbete med glas. Det är i sökandet och längtan efter färg som processen tar fart.” G.S.

19 av våra 92 medlemmar deltar i POP_IN-turnén och därmed kan vi bjuda på en bred bild av konsthantverket, precis som vi eftersträvar i våra egna lokaler på Södermalmstorg i Stockholm. Textil samsas med järn, som samsas med glas, som samsas med keramik och så vidare. Med POP_IN ska det vara enkelt att möta konsthantverk. Utställningen gör korta nedslag på varje plats och mötet som uppstår mellan människan och föremålet är det viktiga för oss.

Den konsthantverkare som står ”värd” har själv fått bestämma om evenemanget ska ta plats på ett galleri, i ateljén eller på annan plats. Vi har heller inte lagt någon värdering i om det är öppet för allmänheten eller om man t.ex. bjuder in sin bokcirkel.

Det viktiga är att vi vill nå fler som kan omfamnas av det lokalproducerade, väl genomtänkta och omsorgsfullt utförda föremålet. Hur föremålen är gjorda, alla de beslut som fattats på vägen och slutresultatets återspegling av detta. Varje föremål står för sig självt och är utvalda för att berätta sin historia om besluten bakom. Vissa gånger väldigt tydligt som mönstret av händerna mot leran när Charlotte Karlsson drejar, andra gånger mer subtilt som Johanna Törnqvists attityd till material och värden.