Laddar Evenemang
Detta evenemang har redan ägt rum.

BIOTOPER – Matilda Kästel

…maskiner som kan hångla, avgjutningar av organ och kroppsdelar, verktyg att riva i sår med…

Vernissage lördag 24 augusti kl 11–16.

 

I en biotop trivs en viss typ växtlighet eller en särskild form av djurliv. Där är förutsättningarna rätt. Vilken biotop som passar beror naturligtvis på djuret eller växten.

Som människa och konsthantverkare passar man också in i en viss omgivning, i en viss biotop. Och förändras man krävs det nya.

Inte minst när kroppen ligger till grund för skapandet – ett format som ständigt ändras, utvecklas och bryts ned.

”Jag är min egen biotop. Ur mig kom en ny människa, och nu känner jag mig som Gud. Placerad i ett sammanhang, i historien. Det är som om jag förstår tiden bättre, och min plats i den. Och konstigt nog, i naturen.”

Det är skulpturalt glas med detaljer i metall. Det är avgjutningar av den egna kroppen. Det är blåsta och gjutna objekt som väver ett eget ekosystem av liv, kropp och natur.

”En skulptural trädgård med verk som associerar till livets betingelser, kretslopp och cykler. Och var det placerar mig som människa.”

 
 

INTERVJU

Berätta om din bakgrund – utbildning – när bestämde du dig för att jobba med glas – Du jobbar ju även med keramik, vad ligger dig varmast om hjärtat?

Min släkt kommer från Tyskland från början, och kom till Sverige på 1850-talet för att arbeta på glasbruken. Först i Småland, på Gullaskruf, och sen vidare till Värmland. I mitt barndomshem fanns enorm pipa som tillhörde min farfarsfar, den sista glasblåsaren i familjen, innan jag tog upp det igen. Det gav mig en medvetenhet om att glas fanns som hantverk, det hade jag nog inte tänkt på annars.

Jag gick en förberedande konstlinje och jobbade mycket med skulptur, när jag insåg att glas måste vara det mest spännande material som går att skulptera i. Jag sökte till Glasskolan i Kosta 2007 och kom in, sen vidare till Bornholm och Konstfack.

Glas är alltid utgångspunkten i mitt arbete. Jag arbetar skulpturalt och det innefattar många material – vax, lera, silikon och så vidare. Oftast är de ett förstadie till ett glasobjekt, men ibland är det skönt att få göra saker direkt  i keramik. Att inte gå vidare till en lång process av formtagning, blåsning och gjutning.

Vad handlar utställningen om? – Varför namnet Biotoper?

Jag arbetar nästan alltid med utgångspunkt från kroppen, ofta med koppling till naturen, cyklicitet och vad det innebär att vara människa. Det förändras ständigt, både på ett personligt och ett globalt plan, och därför blir det aldrig tråkigt.

Titeln Biotoper är en koppling till växtlighet och växande, och i det här fallet, att vara sin egen biotop. Vissa av objekten är också sina egna biotoper.

Vad kommer vi att få se i utställningen?

Objekt som på olika sätt berör mänskliga tillstånd, relationer, kropp och natur. Rent estetiskt har jag tänkt jaktstuga möter boudoir. Det är gjutet och blåst glas som jag skulpterat, endera i formar eller varmt i hyttan.

 Hur gör du dina objekt?

Jag har en idé som baserar sig i någon slags erfarenhet, och så börjar jag testa den. Ibland fungerar det direkt, men oftast ändrar processen idén längs vägen. Det är roligt att förvåna sig själv i slutändan, att det aldrig slutar där man började. Jag utgår nästan alltid från att skulptera i lera eller vax, och gör en gips/kvartsform utifrån det som jag blåser eller gjuter i. Formen kan bara användas en gång, en så kallad förlorad form, så varje objekt blir helt unikt.

Vad är hot blow mould?

Hot blow mould är en amerikansk teknik som jag lärde mig när jag pluggade i Danmark. Det är en förlorad form, samma som när man gjuter glas eller brons. Formen värms till 700 grader, och plockas sen ut precis när man ska blåsa i den. I praktiken innebär det att jag kan få lika mycket detaljer på ett blåst, ihåligt objekt som ett gjutet, något som annars är svårt att till.

Berätta om ditt engagemang i BOOM!

BOOM! är en kvinnoseparatistisk glasgrupp som startade 2015. Vi arbetar med performances, utställningar och större projekt, till exempel att bygga vår egen mobila glashytta, som vi har döpt till Spajsy. Med den åker vi runt och låter barn och ungdomar prova på att blåsa glas. Generellt så är det vi gör i BOOM! mer socialt orienterat, att vi arbetar uppsökande på ett annat sätt. Det är otroligt givande med de möten som uppstår där, och att konst och konsthantverk kan fylla så många olika funktioner. Nu närmast deltar vi i Klimatsalongen, och i oktober 2019 gör vi olika nedslag på Stockholm Craft Week. Vi ställer ut på Barklund&Co med vernissage 2 oktober, och besöker Aspudden och Gustavsberg med Spajsy, 5 respektive 6 oktober.


​Matilda Kästel är medlem i Konsthantverkarna sedan 2014. Hon har utbildat sig vid Glasskolan i Kosta, Danmarks Designskola på Bornholm för glas och keramik och Konstfack i Stockholm. Hon har ställt ut i Sverige och utomlands och är bl a representerad vid Statens Konstråd, Glasmuseet i Ebeltoft. Matilda är också medlem i det
kvinnoseparatistiska glaskollektivet BOOM!