Berätta om din bakgrund och utbildning – hur kom det sig att du valde att arbeta med konsthantverk och keramik?

Första gången jag kom i kontakt med lera var under en sommarkurs i drejning ledd av Kennet Williamsson 2010. Jag grät första gången jag drejade, det var så svårt. Jag tog en paus, och fann trygghet i det fria skulpterandet istället. Jag kom dock tillbaka till drejskivan någon tid senare när jag assisterade keramikern Calle Forsberg.

2014 gick jag två år på Capellagården. Här fick jag prova på reduktionsbränning, en brännteknik som blivit en så viktig del av mitt arbete idag. Mitt första kandidatår läste jag på Konsthögskolan i Oslo 2016, för att sedan slutföra min examen på HDK i Göteborg 2019.

Du arbetar både skulpturalt och med bruksföremål, vad ligger dig varmast om hjärtat?

För mig är det just mötet mellan dem som är intressant. Jag trivs dessutom att arbeta växelvis, att hoppa mellan olika tekniker och koncept, för variation.

Du arbetar mycket med asiatiska glasyrer, vad fick dig att fastna för just dem?

Jag lärde mig använda dessa glasyrer under min tid på Capellagården, där vi arbetade mycket med reduktionsbränning och pratade keramiktraditioner. Sedan är jag väldigt svag för nyanserna i dessa glasyrer.

Vad handlar utställningen om?

Jag intresserar mig för relationer till objekt, och har skapat konstellationer där bruksföremål och skulptur möts på samma bord.

Vad fick dig att välja titeln Mellan skål och vägg, vad betyder den?

Det är ett gammalt utryck som handlar om intima samtal, enskilt och i förtrolighet. Jag kopplar detta till ett samtal mellan bruks och skulptur men också mellan objekt och åskådare. Uttrycket kopplas ju också till mina verk, rent visuellt.

Vad kommer vi att få se i utställningen?

En kollektion av drejade och skulpterade föremål.

Hur gör du dina objekt? Finns det någon speciell teknik med i utställningen som du kan berätta lite mer om?

Jag använder ofta drejskivan, ibland som ett verktyg för att ta fram basmaterial till mina skulpturer. Annars använder jag också hänkelpress och kavel som medel, eller tekniker som tumning och ringling.