Berätta om din bakgrund och utbildning – hur kom det sig att du valde att arbeta med textil och som konsthantverkare?
Jag började intressera mig för textil redan som barn och sydde och stickade tidigt mina egna kläder. Jag har en grundutbildning i vävning/konstsömnad och sömnad/mönsterkonstruktion. Jag har också ett stort inredningsintresse. Utbildade mig först till tapetserare och drev en verkstad i ett antal år. Fortsatte sedan en mer konstnärlig bana med skulptur på Nyckelviksskolan och en Master i Produktdesign på HDK. Fick en bra kontakt på en trikåfabrik i Västergötland under ex-jobbet och fortsatte sedan att arbeta med stickade plagg och inredningsprodukter under många år.
Arbetar du enbart med din egen produktion eller gör du andra uppdrag som tex. formgivare?
Under utbildningen gjorde jag stickade modeller till ett garnföretag. När jag arbetade med belysningsprodukter fick jag ibland förfrågningar om speciallösningar/utsmyckningar för olika miljöer. Ett stort antal specialgjorda ”vallmolampor” finns t.ex. i Ericssons huvudentré i Kista.
Vad handlar utställningen om?
Utställningen är ett enda stort experiment! Det började med att jag på en resa i Mexiko fotograferade vackra kakelgolv och funderade på hur jag skulle kunna arbeta på ett liknande sätt med textil. När jag fick massor av textilspill från ett företag började jag testa att klippa ner det till kvadrater och mönstra dem i en shiboriteknik jag utvecklat de senaste åren.
Under Coronaepidemin fick jag ett projektbidrag från Nämnden För Hemslöjdsfrågor för att arbeta med mönstren, för att se hur de kunde vikas och rapporteras, och för att utarbeta en ”mönsterbank”, som jag sedan kunde gå vidare med. Inför utställningen gjorde jag sedan ett urval och gick vidare med dessa mönster, men hittade under arbetets gång fler mönster och rapporteringalternativ och sedan ännu fler mönster och rapporteringsalternativ osv, osv…
Mitt intresse för mönster och rapportering har alltså kombinerats med uppcykling av textilspill och shiboriteknik.
Vad fick dig att välja titeln, vad betyder den?
En lek med ord. TEXTIL + TILES, (kvadratiska tunna plattor) = TEX-TILES!
Vad kommer vi att få se i utställningen?
Jag har gjort stora tygstycken som kan ha olika användningsområden. De hängande är alla i en ullfilt som har en ljudabsorberande effekt, och är tänkta för offentlig miljö. De mindre kan användas som filtar eller som ett tyg att lägga över en möbel t ex.
Berätta lite om din arbetsprocess?
Jag tycker om att experimentera med både tekniker och material. Gillar att klura på saker som ”undrar hur det skulle bli om…” Så testar jag.
Olika arbeten är ofta på gång samtidigt där några är i ”testfas” och några i ”slutförandefas”. Ibland blir det ingenting av det hela, ibland måste det ”ligga till sig” och ibland blir det bra!
Använder du någon speciell teknik som du vill lyfta fram?
Jag har arbetat mycket med shiboritekniken de senaste åren, men även gjort unika plagg, ett slags ”folkdräkter” i blandteknik. Nu är jag inne på virkning och vill jobba tredimensionellt med nya material.
Är det något annat du vill lyfta fram eller berätta om i din utställning?
Allt textilmaterial jag använt i utställningen är spill. Sådant som skulle hamnat i soporna. Det kastas mängder av fina material som går att förädla och utveckla på kreativa sätt i händerna på rätt personer. Det skulle vara intressant att få producenter att uppmärksamma detta i större utsträckning. Själv vill jag gärna fortsätta att följa det här spåret.
/Eva Davidsson