Berätta om din bakgrund – utbildning – hur kom det sig att du valde att arbeta med konsthantverk och ditt material?
Min mormor stickade väldigt roliga sockor. Dom inspirerade mig redan som barn att använda mycket färg, det roliga är hur man kombinerar färger, själva målandet.
I min familj var det självklart att man lagade grejer, hittade på egna lösningar och gjorde saker med händerna.
Jag har gått på lite olika konstutbildningar och på konstfacks teckningslärar utbildning på 70-talet. Det var en ganska gedigen hantverksmässig och allmänbildande utbildning.
Att det blev ett textilt material i den här utställningen har med materialet, garnet som Anne och jag producerat tillsammans under alla år i Regnbågen.
Du jobbar ju även med flera andra material, vilket ligger dig varmast om hjärtat, har du något favoritmaterial?
Nej egentligen inte, det beror mer på omständigheter, men jag gillar garn.
Det är mjukt, kan klippas sönder och sättas ihop. Ytan är ojämn på olika sätt beroende på hur man hanterar garnet. Färgerna på garnet får ett eget liv, när skuggor och ljus påverkar ytan.
Vad handlar utställningen om?
Det handlar om en vildvuxen värld.
Delarna drar iväg och rosenknopparna försöker hålla ihop det.
Vad fick er att välja titeln ”Rosenknopparnas sammansvärjning II” vad betyder den?
Rosenknopparna måste samarbeta för att hålla styr på växtligheten.
Vad kommer vi att få se i utställningen?
Grenar som spretar och leder som håller samman textila armar. Allt hänger ihop och det växer så att det knakar.
Hur gör du dina objekt?
Jag hugger upp garnet, klistrar och klipper, bygger med olika färger och formar mönster.
Hur delarna blir beror på vilka förebilder som jag använder mig av. Det kan vara mönster som jag återanvänder från emaljer, schabloner långt ifrån både i tid och rum. Skisser, sådant som behöver formas.
Berätta lite om de tekniker du/ni kommer att använda er av i utställningen?
Jag kallar det textil mosaik för att jag sätter samman bitar av upphugget garn. Extrem pillteknik.
Detalj från ”Blå blom”