Ann-Britt Haglund och Simon Whitfield
Allt är Inte Svart
Ann-Britt Haglund och Simon Whitfield är vänner och två tätt samarbetande kollegor, på två olika arbetsplatser. Trots sina olikheter har de ett starkt släktskap inte bara i sin kunskap och erfarenhet i keramiken utan även i sitt utforskande av det repetitiva. Utställningens titel Allt är inte Svart syftar i huvudsak på objektens yta, där de flesta objekten är glaserade eller engoberade i svart. Titeln har också ett lätt filosofiskt drag; vi är ju optimistiska trots allt.
Sedan sin examen från Konstfack 1995 har Ann-Britt Haglund oförtrutet arbetat med att undersöka och utveckla geometriska system, komplexa variationer och sinnrika lösningar. Lekfullhet och perfektion samsas med hantverkskunnande och ett oändligt tålamod för att vinkeln, ljuset och skuggan ska kunna bidra till att förstärka och förändra objektet åt betraktaren. Det taktila, rörelsen och dynamiken är viktiga i upplevelsen. Till utställningen hos Konsthantverkarna har Ann-Britt Haglund fortsatt att undersöka upprepningens estetik och som tidigare byggs objekten upp av en eller flera olika sammanlänkade tredimensionella geometriska kroppar till en större helhet. Nu i form av mer skulpturartade objekt, där ryggraden (columna vertebralis) har varit den centrala utgångspunkten för arbetets möjlighet och objektens form, flöde och rörelse. Allt är inte svart, ryggraden är ljusare.
Ann-Britt Haglund är bland annat representerad hos Nationalmuseum, Röhsska Museet, Höganäs Museum och Gustavsbergs Porslinsmuseum samt är medlem i Konsthantverkarna och ateljéföreningen G-Studion Gustavsberg. Bland Ann-Britt Haglunds offentliga gestaltningar finns Fredrika Bremer-gymnasiet, Värmdö Kommunhus och Danderyds sjukhus.
Simon Whitfield har en examen från West Surrey College of Art and Design vars utbildning i huvudsak var riktad mot att producera bruksföremål. Hos Konsthantverkarna visar han cylindriska rakskurna vaser, grova uppläggningsfat, djupa tallrikar, matskålar och lertavlor. Alla föremål är svartglaserade och brända i oxidation till stengodstemperatur. Hans huvudredskap är drejskivan och till utställningen har han drejat det mesta för att sedan modifiera och bearbeta objekten genom att beskicka, skära och kasta dem. Fokus har varit på upprepning och samma föremål har drejats gång på gång, han har även arbetat grövre än vad han brukar för att skapa ett mer oförutsägbart uttryck.
Simon Whitfield har varit verksam som keramiker sedan början av 1980-talet och är medlem i ateljéföreningen G-Studion Gustavsberg. Han har periodvis varit anlitad för olika keramiska projekt och finns representerad hos Gustavsbergs Porslinsmuseum och Gustavsbergs Konsthall.
För visning, mer info eller bildmaterial vänligen kontakta Hanna Grill, Intendent:
hanna.grill@konsthantverkarna.se
+46 (0)8 – 611 03 70