Laddar Evenemang
Detta evenemang har redan ägt rum.

August Sörenson

Dålig reklam

1 – 19/2 2020

Vernissage lördag 1 februari kl 11–16.

 

”Advertising is based on one thing, happiness. And you know what happiness is? Happiness is the smell of a new car. It’s freedom from fear. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”

Ur Mad Men, Smoke gets in your eyes, 1.01, 2007, Matthew Weiner

Men vi vet innerst inne sanningen; vi är långt ifrån Ok. Det motsägelsefulla med reklam är att den representerar just det vi aldrig kan uppnå: lycka och sinnesfrid. Så fort vi konsumerat något är det förbrukat, drömmen om lycka glider oss ur händerna och vi måste jaga vidare.

 

Med utställningen Dålig Reklam undersöker August Sörenson vad som döljs bakom våra drömmar och försöker gestalta den undflyende lyckan. Han arbetar i en tradition av föreställande och imiterande formgivning och fascineras av keramikens förmåga att vara både bruksföremål, berättelse och material på en och samma gång. Med humor och referenser från vår vardag, reklam och surrealism tolkar han vår samtid.

August Sörenson är utbildad på Konstfacks linje för Keramik och Glas och är verksam på Öland, dels med sin egen verksamhet, dels som lärare på Capellagårdens keramiklinje. Han slog igenom hos Galleri Inger Molin med utställningen Hälsningar från det kollektivt undermedvetna 2008 och har sedan dess haft ett stort antal utställningar och uppdrag. August Sörenson finns representerad hos Nationalmuseum, Röhsska Museet, Statens Konstråd, Gustavsbergs Porslinsmuseum och Västerås Konstmuseum.

Artsist talk 18 februari kl 18.30. Anmälan till info@konsthantverkarna.se

Välkomna!

 

INTERVJU

 

Berätta om din bakgrund, vad har du för utbildning, hur kom det sig att det blev keramik?

Född och uppvuxen i Stockholm började jag på Nyckelviksskolans keramikavdelning efter gymnasiet, hoppade av då jag tyckte att jag kunde allt redan och flyttade till Spanien.

Hyrde en liten skrubb i utkanten av Barcelona och skulle börja min konstnärliga bana.

Insåg efter fem månader att min skrubb inte skulle leda någonstans och flyttade tillbaka till Stockholm igen. Började på Konstskolan Basis där jag gick ett år lite planlöst. Min farmor Elisabeth Sörenson var god vän med Ingegerd Råman som tipsade mig om Capellagården, det var även Ingegerd som fick mig att förstå att det gick ha keramiken som ett arbete. Så då fick det bli två år på Öland och Capellagården och keramik för hela slanten, dessa år kom att prägla mig på många sätt. Efter det följde kandidaten på Konstfack, Glas och Keramik i tre år, tappade bort mig lite där, varför jag höll på och med vad. Så då drog jag igång mitt professionella liv som keramiker och konstnär med ateljé i Gustavsbergs gamla porslins fabrik sommaren 2006. Det blev en nytändning för mig, platsen i sig kändes magisk och jag fick med ens nya kollegor och vänner. Inger Molin hade bjudit in mig att delta i en grupputställning på hennes galleri på hösten samma år där ett av mina verk blev inköpt av Nationalmuseum, en stor grej för mig som var nyexaminerad.

Sedan följde elva år i Gustavsberg med två års paus för min masterexamen som jag tog 2013-2015 på Konstfack.

Du har alltid haft underfundiga titlar på dina utställningar, berätta lite om bakgrunden till titeln Dålig Reklam?

Det börjar med att en titel eller mening dyker upp i mitt huvud, som till exempel Dålig Reklam, sedan ligger den där och gror, upprepar sig likt ett mantra parallellt med att jag arbetar med den gestaltande delen av arbetet.

Vad handlar utställningen om?

Utställningen handlar om många saker men kanske mest om det mänskliga och fåfänga försöket att besvärja döden genom olika företeelser, tex konsthantverk, något som kan uppfattas som ytligt självbedrägeri men också kan tolkas som ett ödmjukt utforskande av livet.

Vad kommer vi att få se i utställningen?

Objekt i keramik, bruksföremål och skulpturer som refererar till mat, kroppen

Hur gör du dina objekt, använder du dig av någon speciell teknik när du arbetar?

Nej jag har nog ingen speciell teknik eller speciellt material inom keramik utan använder mig av det som krävs för att uppnå ett visst uttryck och är praktiskt möjligt.

Du undervisar även på Capellagården, är det något speciellt du vill förmedla till dina elever som är blivande keramiker/formgivare?

Att de inte ska censurera sig själva för tidigt i processen. Självcensuren bottnar i en rädsla att göra fel och även om förmågan att välja bort kan vara viktig tycker jag den kan komma sist i det kreativa arbetet annars är det lätt att lusten dör.