Laddar Evenemang

August Sörenson

Dålig reklam

1 – 19/2 2020

Vernissage lördag 1 februari kl 11–16.

”Advertising is based on one thing, happiness. And you know what happiness is? Happiness is the smell of a new car. It’s freedom from fear. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”

Ur Mad Men, Smoke gets in your eyes, 1.01, 2007, Matthew Weiner

Men vi vet innerst inne sanningen; vi är långt ifrån Ok. Det motsägelsefulla med reklam är att den representerar just det vi aldrig kan uppnå: lycka och sinnesfrid. Så fort vi konsumerat något är det förbrukat, drömmen om lycka glider oss ur händerna och vi måste jaga vidare.

 

Med utställningen Dålig Reklam undersöker August Sörenson vad som döljs bakom våra drömmar och försöker gestalta den undflyende lyckan. Han arbetar i en tradition av föreställande och imiterande formgivning och fascineras av keramikens förmåga att vara både bruksföremål, berättelse och material på en och samma gång. Med humor och referenser från vår vardag, reklam och surrealism tolkar han vår samtid.

August Sörenson är utbildad på Konstfacks linje för Keramik och Glas och är verksam på Öland, dels med sin egen verksamhet, dels som lärare på Capellagårdens keramiklinje. Han slog igenom hos Galleri Inger Molin med utställningen Hälsningar från det kollektivt undermedvetna 2008 och har sedan dess haft ett stort antal utställningar och uppdrag. August Sörenson finns representerad hos Nationalmuseum, Röhsska Museet, Statens Konstråd, Gustavsbergs Porslinsmuseum och Västerås Konstmuseum.

Artsist talk 18 februari kl 18.30. Anmälan till info@konsthantverkarna.se

Välkomna!