

Karen Lise Krabbe
september 13 - oktober 1
ÖVER OCH UNDER
Vernissage lördag den 13 september kl. 11-16.
I sin utställning ”ÖVER OCH UNDER” hos Konsthantverkarna visar den danska glaskonstnären Karen Lise Krabbe ett antal verk gjorda i tekniken Geléret Glas, som hon är hennes egen uppfinning och som hon själv har utvecklat under de senaste tio åren. Tekniken har en värdefull konstnärlig potential som hon gärna vill dela med sig av till andra konstnärer och konsthantverkare. Materialet kan bearbetas på många olika sätt och hon vill visa den mångfald som finns för detta nya material.
Geléret glas
Karen Lise Krabbes arbete med tvärvetenskapliga processer, bland annat med marina makroalger, har resulterat i denna nya glasgjutningsteknik: Glas/vatten/alginat exponeras för en CaCl-lösning. Detta gör glasmassan geléartad i en kemisk tvärbindningsprocess, och glaset kan kalltextureras som tråd, ytor eller 3D-former. Den närmaste släktingen är pâte-de-verre-metoden, som inte används så mycket i Danmark, och som går tillbaka till det antika Egypten. Med gelerat glas har hon återuppfunnit metoden. Tekniken är miljövänlig att arbeta med och har utvecklats under många år- Det gelerade glaset används även i kombination med hennes egna 3D-print-teknik, som hon ständigt utvecklar.
Arbetet med utställningen ”ÖVER OCH UNDER” hos Konsthantverkarna är baserat på gelerat glas, och syftet med utställningen är att visa möjligheterna med denna teknik.
Havet
Karen Lise Krabbe arbetar i havets regi, förr, nu och i framtiden. Man kan fånga fågeln, men inte fågelns flykt. Och man kan avbilda havsdjur, både existerande och icke-existerande, men inte fånga havets väsen. Men det är ändå det hon söker. Det omöjliga. Havet är rörelse. Hennes mångåriga forskning om havet är nära kopplad till formen och uttrycket i hennes glasverk. Associativt och intuitivt.
Glömska och forskning låter som omöjliga vänner, men det är livsviktigt för i mig i mitt konstnärliga arbete att missa målet, att glömma målet och (ögat) med.
Utställningen genomförs med stöd från Statens Kunstfond och Kulturudviklingspuljen, Aarhus.