Loading Events

Grönt, Green, Vert, Verde, Grün, Prásinos, Vihreä, Zelenyy, Grin, Viridi, Matomato, Kijani…

”Grönt är mycket mer än en färg.

Grönt är andlighet och ungdomlighet men också avundsjukan och produktivitetens färg.

De flesta har en känsla för grönt, bra eller dålig.

Jag har en vän som inte ens vill ha gröna leksaker hemma.

Medan jag, när jag arbetar, aldrig får så mycket inspiration och kärlek som när jag använder mig av grönt. Det är en färg som får en att känna både irritation och healing.”

 

Melanie Baker Hörsntein har varit verksam som keramiker på heltid sedan 2014 men kontakten med hantverket började långt tidigare, redan i slutet av 90-talet på Mullsjö Folkhögskola och senare på Formakademin i Lidköping. Idag har hon sin verkstad hemma i trädgården på Tyresö och är en av Konsthantverkarnas medlemmar.

Melanie Baker Hörnstein arbetar i stengods, drejar och glaserar. Hon föredrar att arbeta med unikat och större objekt och mer sällan med bruksgods. I sin utställning hos Konsthantverkarna kommer hon att visa ett antal stora ”funktionella skulpturer” och temat är naturligtvis grönt.

Se aktuell prislista med bilder här.

 

Intervju Melanie Baker Hörnstein

 

Berätta om din bakgrund/utbildning – när bestämde du dig för att arbeta med keramik?

Jag började min konstnärliga bana på Folkhögskolan i Mullsjö med keramik och bild som inriktning. Efter det gick jag 2 år på Keramikskolan, nuvarande Formakademien, en keramikteknisk utbildning grundad av Carl -Harry Stålhane. Efter det har jag utbildat mig och arbetat som dekoratör/stylist och har även gått Folkuniversitetets scenografilinje.

 

Vad är det som gör det keramiska hantverket så speciellt?

Keramik är något jag hade hatkärlek till redan från första dagen. Men nu är det mest kärlek. Det finns ju oändliga möjligheter med lera när du väl har bemästrat tekniken. Det är det som fortfarande driver mig vill fortfarande utmana mig och min kunskap. Glasyrer är ett helt ämne för sig , att sen få dessa att ”lira” då är det så fantastiskt! Mina glasyrer är väldigt utmanade att jobba med. Att det blev keramik är egentligen för att jag inte viste hur jag skulle kunna jobba som glaskonstnär som jag först ville.

 

Hur gör du dina objekt? Hur växer de fram och hur arbetar du med glasyrer?

Jag drejar fram mina objekt och glaserar därefter. Jag gör glasyrerna från grunden och gör väldigt mycket prover. Jag hade väldigt mycket glasyrundervisning på skolan och det är jag glad för idag. Återigen, kunskapen gör att jag har en bredd och kunna vara obegränsad i det jag gör. Jag lär mig nya saker varje gång jag gör ett nytt test eller glasyrprov. Drejningen görs antingen efter en noggrann ritning eller så blir de till under ”resans” gång.

 

Vad handlar utställningen om, vad kommer vi få se i utställningen?

Utställningen blev till under en ganska kort tid då jag hoppade in för en annan medlem.

Jag visste på en gång att jag ville jobba med en färg och att det blev grönt är för att den är så symbolisk och laddad för många. Sen är det så otroligt vackert med denna färg på stora och bulliga keramikobjekt. Så då blev det massor av olika gröna nyanser både enfärgade och med mönster. En del stora och en del mindre!