Berätta om din bakgrund – utbildning – hur kom det sig att du valde att arbeta med konsthantverk och ditt material?

Borgerlig uppväxt, mitt i Stockholm. Jag har alltid ritat, målat, sytt och byggt.

Konstfack (dekorativ målning) 2 år, Skräddarutbildning och sedan den bästa skolan: verkstan på Marionetteatern. Där fick jag lära mig allt jag har använt mig av i min konstnärliga verksamhet. Jag fick snickra, måla sy, färga, göra dockor och masker och Arne Högsander gav mig inblickar i papier-machéns oändliga möjligheter.

1979 flyttade jag till Falun med man och två barn och träffade Anna Fjällbäck mitt i ”Nej till kärnkraft”omröstningstiden. Vi började göra nej-affischer och dessutom snacka om att vi skulle hitta på nåt bra jobb åt oss.

Vi började färga bomullsgarn och sticka barnkläder och upptäckte snabbt att förtjänsten blev 50 öre i timmen. Idén att färga och sälja själva råvaran, garnet gav lite mer. Vi startade Regnbågens Textilverkstad och färgade tonvis med garn i ca 30 år!!

Vi sålde till återförsäljare i hela landet samt i Danmark och Norge. Vi gjorde stickmönster och modeller. Vi lindade garnet runt slangar och gjorde skulpturer, halsband, lampor. Vi kom på en metod att tuffta och gjorde prototypen till Dalahästmattan som fortfarande är i produktion på en svensk mattfabrik.

Hela tiden har vi haft utställningar och varit med på mässor.

Man kan säga att vårt handfärgade garn har varit och är basen i vårt konstnärliga arbete.

Hur arbetar du?

Jag jobbar med allehanda tekniker och material. Det är som att min skapande hjärnhalva kommer igång när jag testar något nytt och ställs inför nya utmaningar. Jag jobbar med papier-maché, animerad film, trä mm. Och så förstås det färgade garnet.

Vad handlar utställningen om?

Den handlar om människans förhållande till yttre rymden kontra jordens innandöme. Typ.

Vad fick er att välja titeln, vad betyder den?

Rosenknopparna är förstås vi.

Vad vi kommer att se i utställningen?

Vi sammanfogar och kopplar ihop och bygger upp ett habitat för våra idéer. Av textil, trä, papier-maché mm. kopplar vi upp oss i rummet. Tuftade sammankopplingar på väggarna och skulpturer av ihopkopplade pinnar och rötter från ett kalhygge på golvet. Utställningen kommer att dåna av färg!

Läs mer om Anne Carlquist här.

Detalj från “Grytlapparnas hemliga liv III”