TEXTILFORMGIVARE
ANN CHARLOTTE RIDDERSTOLPE
”På min sjuårsdag fick jag en egen symaskin i present, en barnsymaskin som man fick veva med en pyttevev för att den skulle sy. Det funkade förstås inte, så jag övertog genast min mammas Singer som stod oanvänd. Jag och min syssling satt inomhus hela soliga sommaren med rullgardinen nerdragen och sydde.
Efter två veckor fick vi tipset att man kunde vända ut och in på plaggen så att sömmarna hamnade på insidan. Så fortsatte somrarna.
Så småningom kom jag in på Konstfack och förstod att designer och konstnär kunde vara ett yrke, men ett yrke som kanske inte enbart innefattade design och konst.
Direkt efter Konstfack startades Mingla Design, med produktion och försäljning över hela världen. Samtidigt började jag arbeta som inredningsstylist för olika tidningar, och jag ritar fortfarande mässmontrar, showrooms och displaysystem till andra designföretag. Det är ett arbete som påminner om att rita mönster: det gäller att förhålla sig till ytor, mellanrum, kaos, ordning, färg och strukturer.
Som mönsterformgivare tycker jag att det centrala arbetet med rapporten är det mest spännande: att hitta de där finurliga och nästan hemliga övergångarna. Mönstren får gärna vara stora och bre ut sig över hela tygbredden, och så mycket bättre om mönsterbilden också skiftar från den ena sidan till den andra.”
Det kan verka som om djur är en viktig inspirationskälla, men egentligen tycker jag själv att mest arbetar med linjer och helt abstrakt. Det bara råkar se ut som något när det är klart. Även om jag jobbar snabbt med mina mönster blir jag aldrig färdig. Mönstret ”Breakfast club” började som en fågel gömd bland hortensiablommor, sedan fick den flytta in i en svartvinbärsbuske där den omger sig med ihoptjyvade skatter i sitt bo. Snart har den kanske blivit en kaféfågel som pickar efter smulor bland espressokoppar.
Färg är en annan kärnpunkt i mitt arbete (och liv), och att experimentera med kombinationer som tänder eller dämpar varandra är en av mina största drivkrafter. Jag känner att det är upp till mig att bevisa för världen att fula färger visst är snygga – allt beror på hur de kombineras. Balansen mellan fult och snyggt är också ett av mina största intressen.
Att skapa en liten handtryckt kollektion med mönster där jag bestämmer allt själv är oerhört lyxigt, svårt och härligt på samma gång.
Utbildning
1995–1999 Konstfack, textil
Verksamhet
Delar min tid mellan design, inredning och stylistverksamhet. Arbetar på södermalm.
Samlingsutställningar i urval
2017 Sachiko -broderad textil med utgångspunkt från min härkomst. Tokyo
2016 Simple dining -porslinsserie för vardaglig japansk måltid. Tokyo mm
2015 Tenugui, textil med stor användbarhet, Svenska ambassaden Tokyo
Separatutställningar
2017 Det bara händer, en utställning med handtryckta, handritade mönster, GKF Visby
Kontaktuppgifter
anncharlotte@mingladesign.se
www.mingladesign.se