Eva DavidssonTEX-TILES

I projektet TEX-TILES undersöker konsthantverkaren Eva Davidsson nya möjligheter för shiboritekniken. Det grundas på idén att mindre tygstycken används i en form av textila ”kakelplattor” som, beroende på hur de fogas samman, bildar olika mönster.

Inför utställningen ville Eva Davidsson fördjupa sig i en typ av shibori som hon utvecklat själv. Den kan i korthet beskrivas som att vika origami, sy ihop origamipaketet, färga och sedan veckla upp. Hon kände att utvecklingspotentialen var stor, men förstod inte HUR stor!

Tekniken har inneburit att det är i det närmaste är omöjligt att på förhand räkna ut hur tygbiten ska vikas för att ett speciellt mönster ska träda fram. Likaså vilka nya mönster som kan uppstå beroende på hur en och samma mönsterdel vrids och vänds tillsammans med andra likadana. Dessutom skapas ett mönster på den ena sidan och ett annat på den andra.

I inredningsbranschen kastas mängder av textilspill. Två företag har sparat sina rester av framför allt ullfilt, som hon fått tillgång till och förädlat på olika kreativa sätt. Ullen har unika kvaliteter; den är en förnybar resurs, värmer i kyla, är lättskött och självrenande, skrynklar inte, är slitstarkt och har extremt lång livslängd, är helt återvinningsbar, naturligt flamsäker mm. Slutprodukterna är tänkta för inredning. Som ljudabsorbenter och rumsavdelare i offentlig miljö. Som filtar och kuddar i hemmet. Som dekor på en vägg, draperi, ridå, bårtäcke etc.

Eva Davidsson är utbildad i produktdesign (MFA 1999) på Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg och har sedan sin examen varit verksam som konsthantverkare och designer. Hon har haft en stor mängd utställningar i Sverige och internationellt och erhållit ett flertal stipendier för sina projekt och utställningar. 2019 kom hennes bok ”Shibori” ut på Hemslöjdens förlag.

I samband med sin utställning kommer Eva Davidsson hålla ett Artist Talk. Datum och tid kommer senare.

Projektet har genomförts med stöd av:

Konstnärsnämnden

Nämnden för hemslöjdsfrågor

Helge Ax:son Johnsons stipendiefond

Välkomna på vernissage den 29 okt. kl. 11-16

För visning, mer info eller bildmaterial vänligen kontakta Hanna Grill, Intendent:

hanna.grill@konsthantverkarna.se

+46 (0)8 – 611 03 70

Klicka på bilden för högupplöst version.