Loading Events

RASMUS NOSSBRING

I RYGGMÄRGEN

 

Vernissage lördag den 26 oktober kl 11–16

Artist talk onsdag 13 november kl 18.30. Föranmälan till info@konsthantverkarna.se

 

I denna utställning utforskar Rasmus Nossbring på olika sätt mötet mellan den verkställande kroppen och dess möte med materialet och hantverkarens avtryck. Frågor kring handen som gör och vem som får möjlighet att delta kombineras med ett sökande i materialet.

Skulpturerna i denna utställning har Rasmus blåst i Sverige och USA, i glasverkstäder med olika arv och influenser. Detta blir ett sätt att hitta kombinationer av tillvägagångssätt och uttryck influerade av de olika omgivningarna.

“Det är som att cykla, när man väl lärt sig glömmer man det aldrig, brukade kollegorna säga under lärlingstiden vid glasbruket. “Minst tolv år tar det, att bli en duktig glasblåsare”.

Rasmus Nossbring utbildades till glasblåsare vid Reijmyre glasbruk och är verksam i Stockholm, Gustavsberg. Han har en BFA från Konstfack och har nyligen börjat sin MFA på Konstfack, samt studerat under flera mästare världen runt. Detta är Rasmus första utställning på Konsthantverkarna.

 

INTERVJU

Berätta om din bakgrund  – utbildning – när och varför bestämde du dig för att jobba med glas?

Jag började blåsa glas när jag var 15 år och började gymnasiet. Jag var inte direkt en mönsterelev och trodde inte jag skulle ta mig igenom tre år på ett gymnasium och hade dessutom ingen aning om vad jag ville göra. Vem vet det när man är 15? Jag tvingades till studievägledaren för att söka till gymnasiet och blundade och slog upp pärmen med utbildningar och pekade på något, vilket visade sig vara lärling som glasblåsare. Samma vår besökte jag Reijmyre Glasbruk för att få information om den nystartade utbildningen och såg då glas för första gången. Jag hade aldrig sett något liknande och tänkte för mig själv att det här ska jag lära mig. Lärlingstiden resulterade i fast anställning, varpå jag arbetade där i totalt åtta år innan jag sökte, och kom in, på Konstfack.

Vad kommer din utställning att handla om? Varför titeln ”I Ryggmärgen”? 

Utställningen kommer handla om just det. Min tid på glasbruket, tragglandet med att förstå hantverket och från ett industrigolv försöka förstå min omvärld. Jag arbetade länge, kanske fortfarande med att förstå arvet som kommer med glas som material och vad det vill vara. Genom glas har jag möjligheten att utforska, men detta först efter att hantverket, som en av mina mästare brukade säga, ”satt sig i ryggmärgen”.

Vad kommer vi få se i utställningen? 

Utställningen kommer att vara en samling undersökningar i vad jag har med mig från den tiden. Ett samtal med materialet om erfarenheter som tagit mig dit jag är och inspirerar mig till att vilja förstå. Frågor jag ställer om vardagen, människor jag lärt känna och vems hand och ord som får synas.

Vad använder du för teknik/er i ditt arbete?

I mitt arbete känns det som att jag använder nästan alla tekniker som jag stött på genom åren. Skulpturala tekniker från Sverige, Italien, Tjeckien och USA kombinerat med blåsning, slipning, olika färgapplikationstekniker. Skulpterat glas kanske är sammanfattningen men det innefattar enormt många underkategorier..